تاریخ : پنج شنبه, ۷ بهمن , ۱۴۰۰ 24 جماد ثاني 1443 Thursday, 27 January , 2022
0

بازار خودرو یا سر گردنه!

  • کد خبر : 15071
  • 22 آبان 1400 - 9:03
بازار خودرو  یا سر گردنه!
مسخره بازی که امروز به نام فروش خودرو در کشور شاهدیم، هر کجای دنیا تعریف کنید، قطعا از شما تست اعصاب و روان می گیرند!

از شش ماه بین ۱۵ تا حدودا ۱۸ درصد (به‌طور میانگین ۵/ ۱۳ درصد) افزایش یافت. تا پیش از این، قیمت خودرو‌های داخلی توسط شورای رقابت تعیین می‌شد، اما با تصمیم نهاد‌های بالادستی، این شورا از پروسه قیمت‌گذاری حذف و حالا دولت افسار قیمت خودرو را به دست گرفته است.
البته نباید ناگفته بماند که همین یک ماه پیش بود که رئیس‌جمهور اعلام کرد مسوولیت و مدیریت اصلی تنظیم بازار بر عهده معاون اول رئیس‌جمهور است، اتفاقی که یک بار در سال ۹۷ رخ داد و سرانجام خوبی نداشت. هرچند شورای رقابت بازه زمانی تغییر قیمت خودرو را از سالی یک‌بار به سه ماه یک‌بار تغییر داد، با این حال خودروسازان باز هم راضی نشدند و تاکید داشتند قیمت‌های شورا هزینه تولید را پوشش نمی‌دهد و موجب زیان است!
با وجود آنکه تصمیم جدید دولت درباره قیمت خودرو، خروج خودروسازان از زیان را به دنبال خواهد داشت، اما درد بازار خودرو را دوا نخواهد کرد.
بر کسی پوشیده نیست که دولت قبل برای جبران کسری بودجه وحشتناک خود خصوصا در دو سال آخر بد اخلاقی هایی را در برخی حوزه ها از جمله ارز، بیت کوین، بورس و البته خودرو صورت داد. در واقع دولت یکی از عوامل اصلی بلبشوی اقتصادی بود تا از این رهزن هزینه های خود را جبران نماید. هزینه هایی که ارقام سنگینی را شامل می شد و جبران آن ها نیازمند اخلال در نظام اقتصادی کشور بود.
به تعبیری اگر قرار بر برخورد با اخلالگران نظام اقتصادی بود، دولت پرونده قطورتری نسبت به اشخاص عادی داشت. باز خودرو جزو آن دسته از بازارهای چرب و نرمی است که هدف جبران این کسری ها بود و به نظر می رسد این سیاست در دولت جدید نیز به دلایلی که بارها در همین ستون اشاره کردیم، ادامه خواهد داشت.
مسئله کسری بودجه چیزی نیست که با تغییر دولت ها حل و فصل شود و نیازمند رفع جدی تحریم ها و به سرانجام رسیدن برجام است. از سویی نکته خنده آور و مضحک دیگری که خودروسازان بارها به آن اشاره کرده اند، بحث زیادن دهی است. این که قوطی های حلبی را به چند ده برابر قیمت به مردم قالب می کنند و برای فروش آن باید یک سال قبل اسم نویسی کرد و پولش را پیش پیش پرداخت و بعدها اگر صلاح بود، خودرو را دریافت کرد، روشی است که فقط در ایران عزیزمان می توانیم شاهدش باشیم.
مسخره بازی که امروز به نام فروش خودرو در کشور شاهدیم، هر کجای دنیا تعریف کنید، قطعا از شما تست اعصاب و روان می گیرند! تازه دوستان مدعی زیان دهی هم هستند که این دیگر غیر قابل تحمل است. بی شک قیمت تمام شده تک تک خودروهای مونتاژ داخل بسیار کمتر از قیمت فعلی است که اگر نبود بسیار پایین تر از این رقم به کشورهای منطقه صادر نمی شد.
اما متاسفانه حساب های این دو شرکت خودروسازی آنقدر سوراخ دارد که تهش چیزی برای خود مجموعه باقی نمی ماند. کم کم قیمت پراید با بنز یکی می شود و این هم از عجایب روزگار است که نمردیم و شاهدش بودیم. به هر حال دولت مستقر نیز طبق پیش بینی های گذشته به روال دولت قبل نیازمند دخل و تصرف در برخی حوزه ها از جمله خودرو و ارز است و چنانچه مسئله مذاکرات به سرانجام قابل لمسی نرسد، شاهد افزایش قیمت مجدد خودرو و دلار برای جبران کسری بودجه خواهیم بود و این از بدیهیات است و نیازی به تحلیل های کارشناسانه ندارد.
نامه اخیری هم که اخیرا در فضای مجازی در باب قیمت دلار منتشر گردید، پر بی راه نخواهد بود و اقتصاد کشور ربطی به انقلابی و لیبرال بودن دولت ها ندارد، با آمار و ارقام و فرمول های اقتصادی سر و کار دارد و یک خزانه خالی که این روزها کفگیرش بدجور به ته دیگ خورده است.

لینک کوتاه : https://rejaletabriz.ir/?p=15071

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها